Asansör faciasında akla gelen dört ihtimal ve iddialar

AYDIN – Aydın’ın Efeler ilçesinde bulunan, Kredi ve Yurtlar Genel Müdürlüğü’ne bağlı (KYK) Güzelhisar Kız Öğrenci Yurdu’nda ihmal sonucu kaza yaşandı. 16 kişinin bindiği asansör düştü. Yaşanan olay sonucunda Adnan Menderes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi 4’üncü sınıf öğrencisi Zeren Ertaş yaşamını yitirirken, olayla ilgili ilk incelemeler yapıldı. Aydın Cumhuriyet Başsavcılığı’nın başlattığı soruşturma kapsamında asansörün bakımını yapan firmanın yetkilisi M.B. gözaltına alındı.

ASANSÖR 10 AY KIRMIZI ETİKETLE Mİ ÇALIŞTI?

Yapılan incelemeler sonrası ortaya çıkan bazı iddialar dikkat çekti. 2020 yılında Aydın Makine Mühendisleri Odası (MMO) ile Efeler Belediyesi arasındaki asansör bakım kontrol süreci protokolü iptal edilerek, bakım işi özel bir firmaya verildi. Söz konusu firma asansörlerin aylık bakımlarını, Akreditest isimli firma ise yıllık periyodik bakımlarını yapıyordu. İddiaya göre facianın yaşandığı asansöre, 2022 yılının Eylül ayında can ve mal güvenliğini ifade eden “kırmızı” etiket verildiği ve iki ay içerisinde gerekli bakım ve onarımların yapılması gerektiği belirtildi. İki ay sonra yapılan kontrollerde ise aynı asansöre, mevzuattaki 40 maddenin gereğini karşılamadığı gerekçesiyle yeniden kırmızı etiket verildiği belirtilirken, asansörün 10 ay boyunca kırmızı etiket ile çalıştırıldığı, daha sonra mavi etiket verildiği iddia edildi.

FACİAYA İLİŞKİN KONUŞULAN DÖRT İHTİMAL

Olay ile ilgili kentte dört ihtimal gündemde. Bu ihtimallerden ilki imalatçı firma hatası. Asansörün elektrik panosunda oluşabilecek bir sıkıntı, kumanda sorunu sonucu aşırı yük butonunun çalışmaması gibi imalatçı firmadan kaynaklı hatalar olabileceği tartışılıyor. Diğer yandan 15 kişilik asansöre 16 kişi binildiği ve bu nedenle olayın yaşandığı yönündeki ihtimaller ise asansörlerin çalışma prensibi göz önüne alındığında kendiliğinden ortadan kalkıyor. Bin kiloluk bir asansörün test aşamasında bin 200 kilo ile test edildiği öğrenilirken, 16 kadın öğrencinin söz konusu ağırlığın üzerine çıkması ihtimalinin ise neredeyse imkansız olduğu belirtildi. Ayrıca yük aşımı olsa dahi asansörün yalnızca çalışmayacağı, düşme ve benzeri bir durumun ise söz konusu olmayacağı defalarca gündeme getirildi.

‘HATIR GÖNÜL İLİŞKİLERİ’

İkinci ihtimal ise asansörün periyodik kontrollerini yapan Adana merkezli Akreditest firması. 2020 yılında periyodik bakım işlemlerinin MMO’dan alınarak ticari temeli olan bir firmaya verilmesi, periyodik bakımlar sürecinde bir eksiklik yaşanmış olabileceği ihtimalini akla getirdi. Türkiye şartlarında devlet kurumlarında dahi defalarca söz konusu olan ‘hatır-gönül’ ilişkileri göz önünde bulundurulduğunda, bu ilişkiler doğrultusunda asansöre mavi etiket verilmiş olabileceği tartışılıyor. Şayet asansör kırmızı etiket üzerindeyken çalıştırılmış ve bu olay yaşanmış olsaydı olayın sorumluluk kapsamı daha da genişleyecekti.

BAKIM EKİBİ ‘BAKIP’ GİTTİ Mİ?

Son iki ihtimal ise asansörün rutin aylık kontrollerini yapan bakım firması ve yurt görevlilerinin dikkatsiz davranması eksikliği olarak tartışılıyor. Bakım firmasının bakıma gelerek yalnızca “bakıp” gittiği ihtimali konuşulurken, yurdun görevlilerinin de bunları bir bütün olarak kontrol etmemiş ve denetlememiş olması ihtimali üzerinde de duruluyor.

ŞİRKET DE BELEDİYE DE ‘YETKİLİLER AÇIKLAMA YAPACAK’ DEDİ

Konuyla ilgili herhangi bir usulsüzlük ve eksiklik olup olmadığını sormak için aradığımız Akreditest firmasının Aydın Efeler ofisi, şirket yetkililerinin açıklama yapacağını söyledi. Diğer yandan olayda en çok ismi geçen Efeler Belediyesi’ndeki yetkililer de memur olmaları nedeniyle basına açıklama yapamayacaklarını, bu konuda idarenin açıklamalarını takip etmemizi söyledi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir